Jedna z najpoužívanejších internetových databáz videí sa nedávno dostala do novej kontroverznej situácie, ktorá, ako sa zdá, ovplyvní všetkých používateľov siete.
Či už YouTube sledujete príležitostne, pravidelne, alebo dokonca patríte medzi tvorcov, určite viete o tom, že jej hlavnou peňažnou silou sú reklamy. Tie sú zväčša zamerané na vás – prispôsobené zo zozbieraných informácií o tom čo obľubujete. To by však malo platiť iba pre dospelých zákazníkov. Ako ale vieme, internet používajú denne tisíce detí, často bez dozoru.
Kvôli tomu existuje tzv. COPPA, Zákon o ochrane osobných údajov detí online, a zároveň bola vytvorená samostatná aplikácia YT pre deti, na ktorej je v podstate len detský obsah bez reklám. Všetko v poriadku. Až doteraz.
Hoci to nie je žiadnym prekvapením, Americká Federálna obchodná komisia zistila, že naše ratolesti aj tak používajú hlavný web YouTubu, a teda stále sa im dostávajú reklamy, ktoré by nemali. Tak sa rozhodla dať korporácii pokutu 170 miliónov dolárov a požiadala ich o vyriešenie tohto problému. Najväčší prehrávač médií teda stál pred veľkou dilemou, ktorú (aspoň podľa názoru väčšiny) nevyriešil práve najmúdrejšie.
Spoločnosť totiž prišla s dosť nepraktickým a mätúcim nápadom. Všetky kanály sa musia do konca rozhodnúť na koho sa zameriavajú (deti, dospelí). Ak sa však zaradia do skupiny dospelých, no algoritmus ich videá vyhodnotí ako pre deti, pretože sú v nich veci ktoré by deti mohli zaujímať, budú pokutovaní niekoľko tisíc za každé takéto video. Zaradiť sa medzi detský obsah takisto nemôžu, pretože po 1. nie všetko čo natáčajú je pre maloletých a po 2. prišli by o vyše 80% svojho zisku. Aby vyhli označeniu „detské“, mohli by napríklad používať slovník pre nevhodný malých, tam však pre nich čaká demonetizácia (strata akéhokoľvek zárobku, z dôvodu neslušnosti).
Ak tak nechcú nezávislý tvorcovia stratiť svoju prácu, respektíve plat, musia sa dostať do tej šedej oblasti medzi, a pritom ani nevedia ako presne to majú urobiť. Nikto s tým nie je spokojný, a je dosť možné, že mnoho ľudí príde o svoju prácu youtubera, alebo prestane dobrovoľne, aby sa vyhol peňažným sankciám. Všetci sú teda vskutku v strese pred začiatkom nového roka, kedy má toto nové pravidlo vojsť do platnosti a čakajú na to ako to dopadne.